Op vrijdag 22 april werd de renovatie van de multimodale terminal in de haven van Moerdijk officieel afgerond met de Europese technische oplevering van het project aan CINEA. Het renovatieproject bij Combined Cargo Terminals (CCT) werd mede mogelijk gemaakt door subsidie vanuit de Europese Commissie en het infrastructuurfonds ‘Connecting Europe Facility for Transport’ (CEF-Transport). Het doel was om de overslagcapaciteit en efficiëntie te vergroten, de terminal geschikt te maken voor 740 meter lange treinen en railovergangen te beveiligen.
De renovatie maakte deel uit van een overall project om de internationale verbinding van het spoorvervoer te verbeteren tussen de haven van Moerdijk en de belangrijkste Europese transportcorridors. De uitbreiding van het spoor zorgt ervoor dat Moerdijk ook in de toekomst een Europees knooppunt blijft in de duurzame logistiek en procesindustrie.
Wat is er allemaal gebeurd?
- Installatie van een geautomatiseerd veiligheidssysteem voor het oversteken van drie spoorwegkruisingen;
- Vervanging van de twee bestaande spoorlijnen (van 620 meter), door drie nieuwe spoorlijnen van elk 740 meter om aansluiting van treinen met een lengte van 740 meter mogelijk te maken conform de Europese interoperabiliteitsnormen;
- Installatie van een waarschuwingssysteem voor treinen, bestaande uit een commandocontrole, auditieve en visuele signaleringscomponenten.
De video geeft door middel van dronebeelden een goed beeld van het uitgevoerde werk.