Nieuw beleidsprogramma bevat stevige ambities
Gemeente Moerdijk, Havenbedrijf Moerdijk, Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant hebben hun handtekening gezet onder een gezamenlijk programma dat Port of Moerdijk nóg veiliger gaat maken. Er is alle reden om trots te zijn op de in de afgelopen jaren behaalde resultaten op het gebied van veiligheid. Maar er dienen zich nieuwe en andere risico’s aan en het dreigingslandschap verandert. Het ‘Beleidsprogramma 2025-2030 Port of Moerdijk nóg Veiliger’ heeft het dan ook over het versnellen en intensiveren van de veiligheidsaanpak.
Burgemeester Aart-Jan Moerkerke van Moerdijk: “Veiligheid staat in Moerdijk continu bovenaan de prioriteitenlijst. Daar zijn we 24/7 mee bezig.”
Port of Moerdijk omvat het haven- en industrieterrein én Logistiek Park Moerdijk en staat bekend om zijn functie als Europese zeehaven. Er zijn ruim 400 bedrijven gevestigd, waarvan de procesindustrie en de logistieke sector de belangrijkste clusters vormen. Port of Moerdijk is ook een logistiek knooppunt, met behalve verbindingen voor het wegverkeer ook internationale verbindingen voor goederenvervoer via binnenvaart en spoor.
Maximaal beveiligen
In de afgelopen decennia is al fors geïnvesteerd in voorzieningen en maatregelen om het Port of Moerdijk terrein afdoende te beveiligen en de veiligheid in de openbare ruimte te optimaliseren. Dat gebeurt onder meer in de vorm van fysieke en technologische (sensoren) barrières en voorzieningen. Dit pakket wordt verder uitgebreid. Er komen ook infrastructurele en technologische maatregelen en voorzieningen in verband met de komst van Logistiek Park Moerdijk.
Weerbaar in een veranderend dreigingslandschap
Uiteenlopende ontwikkelingen zorgen voor nieuwe risico’s en daarmee voor een snel veranderend dreigingslandschap. Geopolitieke ontwikkelingen en de internationale veiligheidssituatie brengen nieuwe, vaak complexe risico’s mee die de stabiliteit en continuïteit van de samenleving in brede zin in gevaar kunnen brengen. Denk daarbij aan de uitval van vitale infrastructuur, cyberdreigingen, extremisme, terrorisme en niet in de laatste plaats militaire en daaraan gerelateerde hybride dreiging. Het is van cruciaal belang dat Port of Moerdijk binnen dat veranderend dreigingslandschap de nodige weerbaarheid en veerkracht aan de dag legt. Het haven- en industriegebied heeft immers ook een rol als het om de nationale en Europese veiligheid gaat. Voorbereid zijn op genoemde risico’s impliceert dat iedereen zijn rol pakt: individuele bedrijven en samenwerkende partijen. Ook zijn grootschalige oefeningen nodig, waarbij alle partijen worden betrokken en de onderlinge samenwerking verder wordt verstevigd.
Crisisscenario’s in beeld
De internationale dreigingen, die Port of Moerdijk kunnen raken, krijgen ook de volle aandacht bij de veiligheidsaanpak vanuit crisisbeheersing. ‘Voorbereid zijn op alle nieuwe risico’s voor als het ondanks alle inspanningen onverhoopt een keer fout gaat’, daar gaat het om bij crisisbeheersing. Op basis van het veranderend dreigingslandschap worden diverse crisisscenario’s op een rij gezet en voorzien van prioriteiten. Behalve om risico’s als cyberdreigingen en hybride dreigingen gaat het daarbij ook om risico’s die het gevolg kunnen zijn van klimaatverandering -bijvoorbeeld weerexcessen- of die voortkomen uit de energietransitie.
Die energietransitie is ook aan de orde rol bij de zogeheten Powerport-ontwikkeling. Die betekent voor Port of Moerdijk dat er ruimte gevonden moet worden voor energievoorzieningen als een nieuw 380kV hoogspanningsstation, converterstations voor windenergie en batterijopslag. De eventueel te bouwen voorzieningen zullen behalve ruimtelijk ook juridisch moeten worden ingepast, maar ook veiligheid is dan één van de aandachtspunten.
Zicht en grip op risico’s: het Moerdijkse Model
De verscheidenheid aan risico’s maakt het noodzakelijk om hierop voortdurend zicht en grip te hebben. Dus moet de focus op veiligheid permanent en integraal zijn. Enerzijds gebeurt dit risico gestuurd om zodoende de grootste veiligheidswinst te behalen. Daarvoor vindt volgens een beproefde methode een inventarisatie van risico’s plaats en worden deze voorzien van een scenario dat de dreiging of gevolgen zo klein mogelijk maakt. Anderzijds is de veiligheidsaanpak informatie gestuurd en wordt gebruikgemaakt van data die afkomstig zijn uit de veelheid van sensoren en ICT-systemen. Deze risico gestuurde en informatie gestuurde aanpak is vastgelegd in het Moerdijkse Model, waarvan het havenbedrijf en haar partners sinds kort gebruikmaken.
Inzicht in en sturing op data is ook het fundament onder de aanpak op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Het VTH-instrumentarium voor Port of Moerdijk is goed geborgd via de taakuitvoering door de gemeente Moerdijk en de provincie Noord-Brabant. De komende jaren wordt gewerkt aan een aanvullend maatregelenpakket en aan de doorontwikkeling van het VTH-team en een nog betere samenwerking.
Robuust
Burgemeester Aart-Jan Moerkerke van Moerdijk is blij met het nieuwe Beleidsprogramma.
“Het gaat om een robuust pakket, waardoor de veiligheid en weerbaarheid van Port of Moerdijk de komende jaren kan meegroeien met de nieuwe dreigingen en risico’s. De ambities zijn stevig, maar tegelijk realistisch. Sinds de brand bij ChemiePack in 2011 is de focus op veiligheid flink geïntensiveerd en zijn met de programma’s Moerdijk Veilig 1.0 en 2.0 enorme stappen gezet. We hebben nu niet voor 3.0 maar voor een andere titel van ons programma gekozen. Daarmee brengen we tot uitdrukking dat we na alle inspanningen en resultaten de veiligheid goed op orde hebben, maar ons tegelijk ten doel stellen om met de voortdurend veranderende dreigingen te blijven werken aan een nóg veiliger Port of Moerdijk.”

Op 15 oktober 2025 werd door zowel gemeente, havenbedrijf, veiligheidsregio en de omgevingsdienst de handtekening gezet onder het beleidsprogramma voor 2025-2030 om Port of Moerdijk nóg Veiliger te maken.
Op de foto (v.l.n.r.): Jolanda Trijselaar (algemeen directeur Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant), Paul Dirix, (CEO Havenbedrijf Moerdijk), Aart-Jan Moerkerke (burgemeester Gemeente Moerdijk) en Alfred Arbouw (directeur Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant)