Skip to Content

Pilot Zero Emissie Rangeren in Port of Moerdijk

Het zogenaamde 'zero emissie-rangeren' kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere verduurzaming van spoorgoederenvervoer. Met de pilot in Port of Moerdijk wordt inzicht verkregen in de uitstootbesparing die elektrisch rangeren kan bieden voor het laatste deel van het spoorgoederenvervoer, de last mile. 

Tijdens de twee maanden durende pilot wordt gekeken naar de trein- en rangeerbewegingen tussen Lage Zwaluwe en emplacement en terminals op het haven- en industrieterrein. Hier zal getest worden met een batterij elektrische rangeerlocomotief. Denk hierbij aan tests met betrekking tot stroomverbruik, actieradius, werkelijke trekkracht, bedieningsgemak, operatie en laadtijd. Het is de bedoeling pilot in 2025 zal plaatsvinden; een exacte datum is nog niet bekend.

De pilot is mogelijk door een gezamenlijke investering van het ministerie van IenW, Havenbedrijf Moerdijk en de Provincie Noord-Brabant. ProRail ondersteunt met expertise. Bij een geslaagde pilot komen ook vervolglocaties in beeld bij andere landelijke knooppunten. 

De uitdaging

Spoor en ook spoorgoederenvervoer is al een hele duurzame modaliteit, maar nog altijd is spoorvervoer niet 100% zero emissie. Vaak wordt door het ontbreken van bovenleidingen de last mile in havengebieden en op emplacementen nog met dieseltractie gereden. Wanneer op deze laatste spoorgedeeltes ook zonder emissie spoorvervoer uitgevoerd kan worden (rijden, rangeren, opstellen, etc.), zou spoorvervoer 100% emissievrij kunnen zijn. Het is daarmee goed voor de reductie van CO2, stikstof en mogelijk ook geluid rond het gehele logistieke systeem. Aan de hand van de ervaringen van deze pilot kan vervolgens de road map gemaakt worden om op meerdere knooppunten in Nederland ertoe over te gaan.

Een volgende stap naar 100% zero emissie goederencorridors.