Opening Interne Baan betekent ingebruikname eerste deel Logistiek Park Moerdijk
Het Logistiek Park Moerdijk werd op 24 november met de opening van de Interne Baan, de verbinding tussen de haven van Moerdijk en het logistiek park aan de overkant van de A17, officieel in gebruik genomen. De eerste twee gebruikers zijn al bekend: DSV en Lidl realiseren er mega-warehouses. Nieuwsblad Transport ging in gesprek met Gert Slager, Manager Ruimtelijke Ordening, Milieu én Duurzaamheid van Port of Moerdijk. Want duurzaam wordt het nieuwe park zeker.

Port of Moerdijk is de tweede grote containeroverslaghaven van Nederland. Als multimodale hub ontsluit het gebieden in zowel het binnenland als in Europa via binnenvaart en spoor (België, Duitsland, Polen en Italië) en bereikt het via shortsea plaatsen in Duitsland, Frankrijk, Engeland, Ierland, Noorwegen, Spanje, Portugal, Marokko en op de Canarische Eilanden.
Een van de drie belangrijkste Europese hubs
Port of Moerdijk is gestaag gegroeid de afgelopen jaren, met name door de uitstekende ligging én uitstekende faciliteiten. ‘Voor Lidl waren dat argumenten om zich hier te vestigen’, zegt Slager. ‘Lidl ziet Port of Moerdijk als een van de drie belangrijke Europese hubs voor logistieke distributie, naast Barcelona en Koper in Slovenië. Dat zegt wel wat.’
Concentratiestrategie
Lidl heeft een van de vier kavels die er beschikbaar zijn op Logistiek Park Moerdijk ingenomen. Met 35 hectare heeft het bedrijf een van de grotere kavels, zegt Slager. ‘Na de zomer van 2026 wordt hun dc daar gebouwd. Maar de eerste partij die we mogen verwelkomen, DSV, opent de deuren al de eerste week van december dit jaar. DSV verzilvert hiermee zijn concentratiestrategie: een aantal kleinere regionale vestigingen zullen hierin opgaan, waardoor DSV haar efficiency verder verhoogt.’

Gert Slager is Manager Ruimtelijke Ordening, Milieu én Duurzaamheid van Port of Moerdijk.
Parkmanagement
De twee overige kavels worden voor de verhuur ontwikkeld door HeBeMa, het ontwikkelbedrijf van Roozen van Hoppe, partner van Havenbedrijf Moerdijk. Ook die twee kavels, waarvan eentje op zichtlocatie langs de A16, zijn tussen de 29 en de 42 hectare groot en vallen onder het parkmanagement van Port of Moerdijk, waar ook de collectieve beveiliging onderdeel van vormt. Er is meer wat onder het parkmanagement valt, want bijvoorbeeld de bluswatervoorziening is voor het Logistiek Park Moerdijk eveneens centraal geregeld, vertelt Slager. ‘Dat betekent dat niet elke gebruiker zelf een bluswatervoorziening hoeft aan te leggen en te onderhouden. Ook hier zie je efficiency en samenwerking.’
'Lidl ziet Moerdijk als een van de belangrijkste hubs voor logistieke distributie, naast Barcelona en Koper.'
Geen netcongestie
Netcongestie is iets wat nadrukkelijk níet aan de orde is bij Logistiek Park Moerdijk. Slager: ‘We waren er vroeg bij met de aanvragen en aansluitingen. Dat betekent dat bedrijven hun elektrificatieplannen gewoon kunnen doorzetten. Daarnaast worden de twee truckparkings die er waren momenteel ook geprofessionaliseerd en kunnen die in een later stadium worden voorzien van laadpleinen voor trucks. We zijn helemaal klaar voor de volgende stap in duurzaamheid, wat dat betreft.’
Duurzaamheid
De focus op duurzaamheid gaat ver. De gebouwen die ontwikkeld worden dragen als vanzelfsprekend de hoogste BREEAM-certificaten. Maar ook op kleinere schaal wordt er naar duurzaamheid gekeken. Slager: ‘We leggen zelfs floating gardens aan in stukjes binnenwater om de biodiversiteit te bevorderen. Bij de bedrijven komen kleine groenplekken voor de werknemers om even in alle rust te lunchen. We planten ook hele rijen bomen voor de dc’s zodat die meer geïntegreerd worden in de omgeving. Er wordt zelfs gedacht aan vleermuizen, om maar iets te noemen. Natuur en beleving maakt echt een integraal onderdeel uit van het park.’
Eenduidige uitstraling
Hij gaat verder: ‘En, ook niet onbelangrijk, doordat we voor alles één architect hebben, hebben we een eenduidigheid gerealiseerd qua uitstraling van de gebouwen. Het is daardoor echt een bedrijvenpark geworden, in plaats van het klassieke industrieterrein waar je vaak nog een ratjetoe aan verschillende stijlen en uitstraling ziet. Representativiteit staat hier hoog in het vaandel.’
Modal shift-strategie
De ontwikkeling van het Logistiek Park Moerdijk is ingebed in een centrale visie op de toekomst die onderdeel is van de modal shift-strategie waarmee Port of Moerdijk al jarenlang aan de weg timmert. ‘Je verdikt er de containerstromen mee’, zegt Slager. ‘We hebben er hier dé ideale uitgangspunten voor: spoor, weg en water. Plus de reeds bewezen ontsluitingen naar binnen- en buitenland. Het faciliteren van logistieke bedrijven is daarmee ons doel. Maar wel duurzaam. Dat is de kracht waarmee we uitbreiden. En voor geïnteresseerde logistieke partijen zijn er dus mogelijkheden.’
Dit artikel is op 28 november gepubliceerd op Nieuwsblad Transport